Digitaalisuus opetuksen ja oppimisen työvälineenä

”Oikeastaan en ole koskaan erityisemmin pitänyt mistään teknisistä laitteista”


Lähihoitajaopiskelijoiden Hetan, Aadan, Zeldan ja Matinin aktiivista pienryhmäopiskelua.

Ajattelin, että puhuttaessa digitalisaatiosta puhutaan vain erilaisten laitteiden kanssa puuhastelusta. Käsitykseni muuttui paljon kun menin mukaan Pointin digihankkeeseen ja kiinnostuin asiasta enemmän ja enemmän, ja koko asia alkoi avautua minulle ihan uudella tavalla. Digitalisaatio onkin paljon enemmän kuin laitteet, se ei ole itsetarkoitus vaan mahdollisuus uudistaa pedagogiikkaa ja oppimisympäristöjä. Parhaimmillaan sillä voidaan osallistaa, monipuolistaa oppimisen tapoja ja parantaa oppimisen motivaatiota. Pedagogiikkaa voidaan toteuttaa yksinkertaisimmillakin välineillä, laitteita oleellisempaa on niiden antama oppimisen tuki, jonka erilaiset ohjelmat ja oppimisalustat mahdollistavat. On innostavaa nähdä tietokone ongelman ratkaisun apulaisena ja itseilmaisun välineenä sekä ymmärtää, että digitaalisuus onkin työväline, joka auttaa parhaimmillaan tekemään oivalluksia ja oppimaan uutta.

Marja-Liisa Viherä, 77-vuotias tulevaisuuden tutkimuksen tohtori, kirjoitti Helsingin Sanomien artikkelissa Teknologian ystävä, 28.10. mm. että lasten pitäisi saada käyttää kännyköitä niin paljon kuin haluavat. ”Älypuhelin on laitteena niin monipuolinen, se on televisio, kirja, kamera, kirjoituskone, musiikkisoitin, laskin, viestintäväline ja paljon muuta”. Hän pohtii samalla rajoitammeko esimerkiksi kirjojen lukemista, musiikin kuuntelua tai piirtämistä. Hänen mielestään kännykän käyttö on täysin sopivaa tilanteessa kuin tilanteessa kunhan vain kerromme toisillemme mitä varten tartumme siihen. Artikkeli sai minut taas ajattelemaan asioita uudella tavalla. Minun tehtäväni opettajana onkin ohjata ja tukea nuoria ymmärtämään mikä tehtävä erilaisilla välineillä on opetuksessa ja oppimisessa ja miksi me oikeastaan käytämme niitä. Oppiminen on pitkälti vuorovaikutusta, mutta digitaalisuus tuo siihen mahdollisuuden tehdä siitä entistä joustavamman, monipuolisemman ja luovemman.


Hoitotoimenpiteiden harjoittelua simulaationuken kanssa.

Minäkin olen oppinut käyttämään mm. Moodlea, OneNotea, SharePointtia, Padlettia, Kahoottia, WhatAppia, Skypeä, Facebookia, Instagramia, puhumattakaan kaikista tietokoneohjelmista ja ymmärtämään paremmin mikä tässä kaikessa on kysymyksessä. Nyt harjoittelen käyttämään simulaationukkea opetuksen tukena. En ole ollenkaan vielä mestari ja paljon täytyy vielä oppia, mutta tämä kaikki on mielenkiintoista ja erityisen mukavaa on ollut oppia uusia ohjelmia ja niiden käyttöä yhdessä työkavereiden kanssa ja suunnitella sekä toteuttaa uudenlaisia opettamisen tapoja.

Nuorille digitaalisuus on arkipäivää. Minun ikäluokan on täytynyt opetella kaikki alusta, maailma on muuttunut lyhyessä ajassa huimaa vauhtia. Muistan kun tein kvantitatiivista tutkimusta ja laskin keskiarvoja ja korrelaatiokertoimia käsin ja matkustin ympäri maailmaa ilman kännykkää. Hyvin selvisin silloinkin, mutta onhan kaikki nyt niin paljon helpompaa. Olen edelleenkin vahvasti sitä mieltä, että ihmisten välinen vuorovaikutus ja yhdessä tekeminen ovat kaikkein tärkeimpiä, mutta digitaalisuus antaa siihen valtavan paljon lisää ja toimii vahvasti myös oppimisen tukena.


One Note-muistikirja kummivanhusprojektin oppimisalustana.


Padlet aikuisopiskelijoiden työvälineenä lasten liikunta- ja leikkipaikkatehtävässä.

Seija Ruotsalainen-Karjula
Projektikoordinaattori, Point College

Varmistakaa ihmeessä, että varmuuskopiointinne on kunnossa

Onneksi on olemassa varmuuskopiointi ja pilvipalvelu?

Tämä tuli mieleeni kun kadotin työläppärini Saksan matkalla Hampurin lentokentälle. Vakuutan, että kyseessä oli puhdas vahinko, vaikka St. Pauli ja Reeperbahn sijaitsevatkin samassa kaupungissa.

Mutta sitten kotona iski vastaan karumpi todellisuus. Vanhassa tietokoneessa oli vanha OneDrive- ohjelma, joka ei ollut jaksanut raksuttaa minun suurehkoa tiedostomäärääni talteen. Viimeiset kuukaudet oli jääneet matkalle. Kadonneen koneen muistissa olevan ja pilvestä uupuvan tavaran arvo oli siis huomattavasti isompi kuin itse koneen arvo.

Mikä neuvoksi?

Kysyin ja sain heti seuraavana aamuna IT-osastoltamme (Peter ja Tommy) uuden ja uudella käyttöjärjestelmällä ja uudella OneDrive-ohjelmalla toimivan Thinkpadin. Uusi OneDrive-ohjelma tallentaa nyt tiedostot pilveen välittömästi. Uusi käyttöjärjestelmäkin toimii pääsääntöisesti ihan OK, vaikka Excelin asetuksissa olikin aluksi jotain korjattavaa.

Lost And Found -palvelu Hampurin lentokentällä oli myös ansiokkaasti ottanut vanhan koneeni talteen ja toimitti sen alle viikossa minulle takaisin Porvooseen. Siirsin heti vanhan koneen takaisin saatuani kaikki tiedostot OneDriveen ja varmistin, että siellä ne myös ihan oikeasti ovat.

Loppupäätelmät

Toimiva tietotekniikka helpottaa elämää, varsinkin jos sitä osaa käyttää. Olenkin alkanut taas nukkua yöni hieman paremmin…

Jukka Hakala
Kehittämispäällikkö, Point College

Kiitos itsenäisyydestä ja vapaudesta – tärkeintä on vapaus 100-vuotiaassa Suomessa

Viikko 1.–8.10.2017 oli Vanhusten viikko. Teemana ikäpolvet yhdessä – generationerna tillsammans.

Olimme soten ”nuoriso”-opiskelijoiden kanssa 5.10. järjestämässä Vuokkokodin tapahtumaa. Vanhuksillamme on mahtavaa tietotaitoa ja varantoa, jota nämä nuoret opiskelijat ja myös me kaikki voimme hyödyntää. Vanhimmat asukkaat olivat paria vuotta vaille 100-vuotiaita. Opiskelijat olivat 16–17 -vuotiaita.

Opiskelijoiden omat tavoitteet tapahtumaan olivat: ikäihmisten kohtaaminen, vuorovaikutus, toiminnallisten menetelmien oppiminen myös tulevaa työssäoppimisjaksoa ajatellen (joka tapahtuu esim. vanhainkodeissa, palvelutalossa ja vuodeosastolla).

Tapahtumassa virisi vilkas keskustelu näiden nuorien opiskelijoiden ja ikäihmisten välillä (vanhimmat olivat lähes 100-vuotiaita). Tästä vuorovaikutuksesta saivat molemmat osapuolet hyvän mielen. Lisäksi opiskelijat oppivat aidossa ympäristössä. Oppilaitoksen kannalta hyvät työelämäyhteydet ovat varsinkin tulevaisuutta ajatellen ensiarvoisen tärkeitä.

Tämänvuotinen viikko liittyi myös Suomen itsenäisyyden juhlavuoden (Suomi 100) ohjelmaan.

Sotiemme veteraaneja on jäljellä enää noin 17 000. Heidän keski-ikänsä on jo noin 93 vuotta. Yksittäinen henkilö voi muistaa ja kiittää heitä postikortilla. Tästä kampanjasta saa lisätietoa osoitteesta posti.fi/kiitos. Itsenäisyys ja vapaus eivät ole itsestäänselvyyksiä. Kortteja voi lähettää yhden tai vaikka kymmenen yhdessä kirjekuoressa.

Hyvät Pointtilaiset, tarttukaamme haasteeseen!

Heli Vainio
apulaisrehtori, sosiaali- ja terveysala
Point College

 

Muutoksia ja muutto

Jo pari vuotta, siirryttyäni opetusalalle, olen ollut varsinaisessa muutoksen myllerryksessä. Ehkä lohduttavaa on, että niin on moni muukin jo alalla pitkään ollut. Oppiminen ja poisoppiminen menevät nyt osaltani rinnakkain. Siinä mielessä pääsen ehkä vähemmällä väännöllä kuin moni kollegani – mene ja tiedä.

Tervehdin ihan rehellisesti iloisena ammatillista reformia (muutos nro 1). Ehdin jo miettiä, miten tänä päivänä onnistumme ison (nuoriso-)opiskelijaryhmän kanssa pääsemään oppimistavoitteisiin. Miten luoda miellyttävä ja motivoiva oppimisympäristö heterogeeniselle ryhmälle? Ehtiikö yksi opettaja ottamaan huomioon hiljaiset opiskelijat, jotka ehkä tarvitsisivat enemmän tukea ja ohjausta tai hiljaisuutta oppitunnin aikana? Viekö puheliaan ja omia asioitaan puuhastelevan porukan hiljentäminen edes hetkeksi kuuntelemaan vaikkapa tehtävänantoa muiden opiskelijoiden ohjaamiselta liikaa aikaa? Puhumattakaan heidän yksilöllisestä ohjaamisesta samaan aikaan. Entä sitten motivoituneet ja itseohjautuvat opiskelijat samassa ryhmässä? Olo on kuin jonglöörillä sirkuksessa. No, minähän pidän sirkuksesta! Vakavasti puhuen odotan reformilta – ja sen eteen teemme useissa pienryhmissä töitä – työkaluja tähänkin haasteeseen: miten voimme yksilöllisesti ohjata nuorten ja aikuisten, suomen- ja ruotsinkielisten sekä kansainvälisten opiskelijoidemme oppimista pitkin vuotta opiskelijalle sopivina ajankohtina tasalaatuisesti niin oppilaitosympäristössä kuin enenevässä määrin myös työpaikoilla. Jos ja kun siinä onnistumme, uskon, että nopeutamme joidenkin, toivottavasti monien, opiskelijoidemme valmistumista työelämään esimerkiksi työelämäpainotteisen opiskelun sujuvana jatkona – tai oppisopimuksen jälkeen. Samaan aikaan voidaan kohdentaa paremmin ja enemmän ohjaamista heille, jotka sitä tarvitsevat – syystä tai toisesta. Opettajan toimenkuva muokkautunee työhyvinvoinninkin kannalta merkityksellisemmäksi – olen idealisti, myönnän! Jokaisen vahvuudet päässevät paremmin hyötykäyttöön. Ehkä joku heittäytyy epämukavuusalueella ja löytää itsestään uusia ulottuvuuksia. Henkilökohtaisetkin toimenkuvaan liittyvät muutokset ovat mahdollisia.

Odottavin mielin otan vastaan myös uuden opetussuunnitelman (muutos nro 2). Tutustuttuani otsikoihin ja sisältöihin näen, että ne vastaavat hyvinkin tämän päivän ja tulevaisuuden työelämää. Nyt peilaan asiaa sen työelämän kannalta, jonne opiskelijamme siirtyvät. Selkeitä kokonaisuuksia ja ajan hermolla olevia asioita kuten palvelumuotoilu, tuloksellinen toiminta jne. Punaista lankaa hieman kaipaan nykyisin voimassa olevalta opetussuunnitelmalta. Yritän kovasti miettiä, miten esimerkiksi nuori (16-vuotias) löytää kokonaisuuden lukujärjestyksen eri otsikoiden alta. Toki sitä voin itse tuoda esille. Työpaikoilla ei niinkään kaivata laput silmillä kulkevia osaajia, vaan enemmänkin kokonaisuuksia hahmottavia ja syy-seuraussuhteita ymmärtäviä työntekijöitä. Kuulin kesällä yhden yrityksen kaupallisen johtajan pähkäilevän, ettei hän halua palkata markkinointipäällikköä, joka ”osaa vain markkinointia”. Niinpä.

Toki odotan myös reilun vuoden kuluttua tapahtuvaa muuttoa (muutos nro 3) uusiin upeisiin tiloihimme Porvoon campus-alueelle. Tiloja ja toimivuutta on myös mietitty porukalla. Ihan oma aiheensa olisi kirjoittaa siitä, miten eri pienryhmissä kehittäessämme asioita, ne muokkautuvat ja selkiytyvät – ryhdymme puhumaan samaa kieltä. Kuten missä tahansa (oppimis)prosessissa on alussa kestettävä kaaosta ja luotettava siihen, että pala kerrallaan asiat loksahtavat paikoilleen. Yksinhän tätä ei kukaan tee, vaan me yhdessä.

Katariina Lindholm
Markkinoinnin, yritysosaamisen ja yhteiskuntataitojen opettaja
Point College

Muutoksen tuulet puhaltavat – kuinka pysyä pystyssä tuulessa?

Ammatillisen koulutuksen ympärillä kohisee suuret muutokset. Ammatillinen koulutus tulee kokemaan suuren uudistuksen tulevan vuoden vaihteessa, emmekä varmasti edes osaa vielä kuvitella, mihin kaikkeen muutos vaikuttaa. Sen jo tiedämme, että opettajan rooli ja opettajan tehtävät muuttuvat. Muuttuvaan roolinsa opettajat tarvitsevat koulutusta ja tukea. Uusi, yksi yhteinen tapa kouluttaa vaatii meiltä kaikilta oppilaitoksella työskenteleviltä kasvamista uuteen tapaan toimia.

Yhtä tärkeää kuin koulutus uuteen rooliin, on omasta jaksamisesta huolehtiminen ja akkujen lataaminen muutoksen keskellä. Meillä jokaisella on omat tapamme voimistaa itseämme ja rentoutua. Harrastukset auttavat jaksamaan läpi arjen. Moni saattaa nyt elää elämänsä ruuhkavuosia ja oman ajan löytäminen voi olla haasteellista. Kannattaa kuitenkin olla itsekäs ja nipistää aikaa omalle ajalle tai harrastuksella ja lisätä siten jaksamistaan. Hyvin jaksavana olet myös parempi vanhempi ja kollega.

Useat tutkimukset osoittavat, että metsä on mahtava stressilääke. Oletko kokeillut? Tutkimusten mukaan metsässä oleskelu laskee sydämen sykettä ja verenpainetta nopeasti. Kaikkein selkeimmin metsässä samoilu vaikuttaa mielialaan, sillä metsä rauhoittaa ja nopeuttaa stressistä palautumista. Pitkään metsän terveyshyötyjä tutkineen Liisa Tyrväisen mukaan, metsän myönteiset vaikutukset näkyvät jo viidessätoista minuutissa. Mitä pidempään metsässä viihtyy, sitä selvempiä vaikutukset ovat. Jo muutaman metsässä vietetyn minuutin jälkeen verenpaine laskee, 20 minuutin metsässä oleskelun jälkeen tunnet miten mielialasi kohenee ja tunnin oleskelu metsässä vaikuttaa jo tarkkaavaisuuden paranemiseen. Jos metsässä oleskeluun liittää vielä liikuntaa, sen hyöty suurenee. Ja tämä on aivan ilmaista.

Oman palveluskoiraharrastukseni myötä metsä on tullut minulle todella tutuksi. Usein työpäivän jälkeen ”takki on tyhjä” ja uupumus yrittää vetää vaakatasoon sohvalle. Aina ei oikein jaksaisi lähteä, varsinkin jos sää ei ole aivan paras mahdollinen. Kuitenkin muutaman tunnin maastotreenien jälkeen tuntee itsensä voimautuneeksi ja onnelliseksi, raitis ilma on virkistänyt ja askelmittarikin saanut paljon askeleita.

Tuulien puhaltaessa ja syksyn synkistyessä, pidä itsestäsi huolta!

Annamari Heikinheimo
Erityisopetuksen koordinaattori, Point College

Ajatuksia Työnohjaajakoulutuksesta

Tänään on viimeinen hakupäivä oppilaitoksessamme ensimmäistä kertaa järjestettävään työnohjaajakoulutukseen. Työnohjaajakoulutuksesta tuli totta tämän vuoden kevään aikana, kun suunnittelimme sitä yhdessä Ari Terävän kanssa. Olen hänen kanssaan tehnyt paljon yhteistyötä erilaisten päihde- ja mielenterveyteen liittyvien koulutusten yhteydessä.

Työnohjaajakoulutusta suunniteltaessa olimme molemmat samoilla linjoilla, että halusimme tuoda kokemuksellisuuden tähän koulutukseen yhtenä elementtinä. Arin kanssa on helppo ja mutkaton tehdä töitä, joten opetussuunnitelman runko muodostui kivuttomasti. Työnohjaajakoulutuksen suunnittelu kokonaisuudessaan oli jotain aivan uutta, mutta me lähdimme rohkeasti sitä kuitenkin toteuttamaan.

Olemme saaneet kytketyksi jo ihan valtakunnallisestikin kokeneita ja ammattitaitoisia asiantuntijoita tähän koulutukseen. Saimme laskettua hinnan myös sopivaksi, joten olemme myös sillä saralla erittäin kilpailukykyisiä. Näin viimeisenä hakupäivä onkin hienoa huomata, että hakemuksia on tullut runsaasti. Olemme jälleen kerran suunnitelleet ja käynnistäneet koulutuksen, jolle on kysyntää työmarkkinoille, mikä voisikaan olla hienompi kiitos omalle työlle.

Teija Simonsson
Projektipäällikkö, kouluttaja
Point College

 

Muuttuva maailma ja muuttuva osaaminen ja tekemisen tapa

Tällä hetkellä tapahtuu niin paljon muutoksia, että meillä kaikilla on ihan täysi työ hahmottaa missä kaikessa tapahtuu muutoksia. Niitä tapahtuu työelämässä, ammateissa, alueiden tarpeissa ja henkilökohtaisissa toiveissakin. Ennen 351 ammatista on nyt tullut 164. Ennen nuoret ja aikuiset miellettiin erillisinä ryhminä tai jopa erillisinä organisaatioina koulutusorganisaatioiden puolella, mutta jatkossa ollaan yhtä ja yhdessä yhä enemmän.

Henkilökohtainen kasvu on merkittävää kun pohditaan sitä, missä olen jatkossa töissä. Muuntokoulutus on nousemassa arvoon arvaamattomaan. Aiemmin kaupan puolella työuransa tehnyt löytää itsestään uusia puolia, ja kokemus muiden auttamisesta ja vielä ihmisläheisemmästä työstä on saanut monet lähtemään lähihoitajanopintoihin. Tulevaisuustutkijat korostavat nykynuoren saavan jatkossa jopa 3–5 ammattia. Elinikäisen oppimisen sisäistäminen luonnollisena tilana on siis tärkeää.

Myös se, että oppii oppimaan aikuisena on tärkeää. Osalla vanha kouluallergia voi luoda varjon aikuisen oppimisen polulle. Muistetaan sitä miten itse lapsena tai nuorena opiskeltiin. Mutta nyt oppimisesta tiedetään jo hurjan paljon enemmän kuin esimerkiksi 30 vuotta sitten. Jatkossa myös aikuiset saavat entistä enemmän tukea ja ohjausta, ja sen saaminen tai pyytäminen ei ole häpeäksi.

Myös aikuiset haluavat ryhmänä tai projektitiiminä ryhmäytyä ja oppia tekemään ja oppimaan yhdessä. Oppimaan oppimisen eväitä tarvitaan, jotta oma ymmärrys parhaasta, itselle sopivasta oppimistavasta selkiytyy. Oppimaan oppiminen kun on paljon laajempi asia kuin pelkät muisti- tai opiskelutekniikat.

Joillekin juuri yleissivistävät aineet ovat olleet kompastuskivi kouluaikoina. Jatkossa myös aikuiset oppijat saavat tukea näihin yleissivistäviin osuuksiin. Koko aikuiseksi kasvun aikana juuri nämä kyvyt ovat voineet kehittyä eniten sitten kouluaikojen, ja toisaalta juuri esimerkiksi äidinkieli ja matematiikka tarvitsevat vielä loppusilauksen, jotta voisi kokea itsensä huippuammattilaiseksi.

Lähihoitajana lääkelaskut on osattava ehdottoman oikein ja liiketoiminnassa tulee osata hinnoitella ja laskea oikein, jotta turvallisuus ja uskottavuuskin ovat kohdillaan.

Oppiminen tulee myös muuttumaan, kun kaikki tapahtuu digitaalisesti tuetusti. Meillä Point Collegessa ihan kaikilla opiskelijoilla on nyt jo oma tietokone mukana oppimisessa.

Se, miten tietokoneesta tulee aito työväline on jokaisen opiskelijan ja opettajan tehtävä yhdessä osana koko oppimisprosessia. Yhteisvastuullisesti syntyy digiopiskelojoita.

Lopuksi korostan oppimisen iloa ja intohimoa! Sisäinen motivaatio tarvitsee omaa pohdintaa. Oppia kun ei voi toisen päähän kaataa, kuten tiedämme.

Toivotan näin lukuvuoden alussa kaikille oppimisen iloa sekä intohimoa etsiä ja löytää tai tehdä ihan uudella tavalla!

Löydä itsestäsi uusi oppijan ulottuvuus!

Sari Gustafsson
Rehtori/toimitusjohtaja
Point College

 

 

Motivaatio tukee onnistumista ja oppimista

Ihmiset toimivat erilaisissa konteksteissa ja tilanteissa eri tavoin motivoituneina. Motivaatio voidaan hyvin karkeasti jakaa ulkoiseen ja sisäiseen motivaatioon, joskin tämä jako on melko teoreettinen. Motivoituminen voi riippua kulloisestakin taloudellisesta tilanteesta, ja siitä, minkälaisissa toimintakulttuureissa on aiemmin toiminut.

On olennaista ymmärtää, että mitä enemmän työ muuttuu luovuutta ja innovatiivisuutta edellyttäväksi tietointensiiviseksi työksi, sitä merkittävämpi rooli sisäisellä motivaatiolla on. Tällöin työntekijöitä ei voi ymmärtää palikoina, joita valvotaan ja joille tyrkytetään yhä enemmän erilaisia heille soveltumattomia tehtäviä.

Arvostus motivoi

Tarvitsemme arvostusta itseltämme (esim. omia arvojamme vastaava työ, jossa syntyy onnistumisen tunnetta), vertaisilta, johdolta ja asiakkailta. Suullinen palaute voi motivoida rahallista enemmän, jos se tulee oikealta henkilöltä oikealla tavalla. Ellei arvostusta saa lähipiiristä tarpeeksi, voi sitä saada työtäsi paremmin ymmärtävältä verkostolta/ heimolta sosiaalisen median syövereissä.

Ilo innostaa

Työssä ja oppimisessa olennaista on saada itse kokea innostusta ja hullunkin tuntuista kokeilua. Tärkeä on tehdä työtä yhdessä samalla tavoin ajattelevien ja motivoituneiden henkilöiden kanssa. Ilon ja riemunkin tulee säilyä koko tehtävän työn ajan. Innostusta tukee johto joka ei epäile suoritusta vaan luottaa työntekijöihinsä, vaikka tapa tehdä työtä olisikin yllättävän innokasta. Innostus ja ilo ei saa kuitenkaan olla tahditonta tai loukkaavaa vaan sallivaa ja kannustavaa. Ilo synnyttää innovaatioita ja nauru on terapeuttista.

Tarja Riihiluoma-Tuure
Aikuiskoulutusjohtaja, Point College

På våren firar vi examinanderna

Förra veckan firade vi avslutning med festliga, traditionella ceremonier och stämningen var i topp. Trots att våren varit kall och ruskig som en lång oktoberdag, firade vi över hundra examinander på Konstfabriken i Borgå; både unga vuxna och äldre vuxna var på plats. Från Point College Vuxenutbildning utdimitteras månatligen examinander till olika examina och vi firar dem i en gemensam fest. På plats var både arbetsgivare och arbetskompisar, familjer och nära samt även Points egen personal för att fira stunden. I de festliga talen nämndes ofta ord som ”eget ansvar”, ”framtid” och ”tack”. Tillsammans har vi inom våra egna ansvarsområden uppmuntrat och stött examinanden längs med hennes studiestig. Under två-tre års studier hinner det hända allt möjligt och både sorg och glädje dyker upp oväntat i våra studerandes liv. Familjens, arbetsplatsens, vännernas och skolans stöd till studeranden är mycket viktig och i direkt relation till hennes skolframgång. Detta gäller naturligtvis även vuxenstuderanden.

När man studerar handlar det främst om att förändra sina åsikter och få nya insikter, att ändra på sina egna attityder, förutfattade meningar, sin inställning och det man ”tror” om saker och ting. Naturligtvis lär man sig även nytt och ifall man dessutom är intresserad av vad man studerar, så når man framgång lättare. Den motivation som bäst driver en framåt kallas inre motivation och den kan bero på många olika saker. En vill nå höga betyg för att komma vidare i studiesammanhang, en annan studerar för att utvecklas själv som människa eller för hon skall ha något att göra vid sidan om jobb, familjeliv osv. Man överväger vad det lönar sig att läsa och vilken nytta detta tillför ens liv. Det som kallas yttre motivation kan t ex vara omgivningens krav på studier (t ex för att försöka säkra sin arbetsplats). De yttre kraven och motiveringarna för våra prestationer kan kännas onödiga ifall det är de enda som kännas att uppskattas på arbetsplatsen.

För att nå framgång i studierna behövs en inre vilja till att nå målet, examensbetyget. En av de svåraste sakerna med att jobba som lärare är att motivera studeranden. Ifall den inre motivationen fattas för henne är det nästan omöjligt att kunna hjälpa henne framåt. Ofta kan en vuxenstuderandes ovilja till framgångsrika prestationer bero på tidigare dåliga erfarenheter som tex dålig självkänsla och läs- och skrivsvårigheter. Gruppanda, att känna sig involverad i ärenden som berör en själv och förmågan att ta tag i saker istället för att lämna på hälft, är mycket viktiga i studierna. I slutändan handlar det om förändring och att hjälpa studeranden till att hitta sin egen väg. När en studerande når studieframgång (alltså förändras, lär sig) är det också mycket belönande för oss lärare, det är då man kan känna att man lyckas i sitt arbete. En stark inre vilja till studierna belönar i sig själv och tillsammans kan vi fira dimission.

Catharina Aarnio
Utbildare
Point College

 

 

Lukuvuosi palkitaan valmistumisen riemulla

Koko Point Collegen yhteistä valmistujaisjuhlaa vietettiin Taidetehtaalla 31.5.2017. Paras kiitos lukuvuoden uurastuksesta oppilaitoksen henkilökunnalle ovat tyytyväiset opiskelijat. Point Collegen valmistujaisissa kuultiin kauniita ja tulevaisuuden uskoa luovia sanoja niin päättäjiltä, oppilaitoksen johdolta, työelämältä kuin valmistuneilta opiskelijoilta itseltään. Valmistujaispäivänä oli helppo olla osa Point Collegen hienoa joukkoa.

Point Collegen valmistujaisissa 31.5.2017 lausuttua:

Porvoon kaupungin sivistysjohtaja Hilding Mattsson evästi valmistuvia: ”Te olette nyt Porvoon, Suomen ja maailman kutistuttua myös maailman tulevaisuus.”

Markku Välimäki, Point Collegen hallituksen puheenjohtaja, muistutti vaalimaan opiskelun aikana syntyneitä ystävyyssuhteitä ja rohkaisi opiskelijoita myös yrittäjyyden polulle.

Rehtori Sari Gustafsson toi esille lukuvuoden aikana saavutettua onnistumisen riemua ja siteerasi opiskelijoiden palautteita: ”Opiskeleminen on rentoa ja tasa-arvoista. Te autatte heikompiakin opiskelijoita ja haluatte, että kaikki saavat valmistua ammattiin.”

Työelämän puheenvuoroissa kannustettiin uskomaan unelmiin, muistutettiin, että maailma ei ole valmis ja neuvottiin pitämään yllä positiivista asennetta.

Pastori Laura Mäkelä korosti jokaisen omaa ainutlaatuisuutta: ”Kukaan ei tee työtä kuten sinä. Juuri sinua tarvitaan. Sinä kannat omaa ominaistaitoasi aina mukanasi.”

Nuorten valmistuvien opiskelijoiden puheenvuoroissa kiitettiin saatua oppia, opiskelutovereita ja Point Collegen henkilökuntaa:
”Jag har funnit mitt livsmål.”
”Te olette opettaneet meille paljon, mutta myös me teille – malttia.”
”Out learning will actually start from here.”
”Kiitos hienoista eväistä työelämään.”

Työn ohessa tutkinnon suorittaneet aikuisopiskelijat kiittivät joustavaa opiskelumahdollisuutta:

” Tieto- ja viestintätekniikan ammattitutkinnon suorittaminen onnistui Jyväskylästä käsin lähes kokonaan verkko-opintoina.”
” Point College tarjosi hyvän mahdollisuuden opiskella lähihoitajaksi työn ohessa.”

Onnea kaikille ammattiin valmistuneille ja ylioppilaslakkinsa saaville nuorille ja aikuisille. Te olette maailman tulevaisuus.

Maarika Weissmann
Viestintäkoordinaattori, Point College