Uusien alkujen syksy – muutosten mahdollisuuksia ja myönteistä mieltä!

Oppilaitosympäristössämme itäisellä Uudellamaalla tapahtuu paljon muutoksia ammatillisessa koulutuksessa tämän syksyn aikana. Kymmenen vuoden väännön jälkeen on kaksi vahvaa toimijaa (Edupoli ja Point College) menossa yhteen perustettuun uuteen osakeyhtiöön tehtävänään järjestää ammatillista koulutusta.

Lisäksi ammatillisen koulutuksen uutta lainsäädäntöä ollaan toimeenpanemassa. Reformi on tässä vaiheessa nimetty käsitteeksi #uusiamis. Tämä todella tarkoittaa uudistumista ja uutta tapaa tehdä ja ajatella. Tällä hetkellä on käsissämme raakatimantti, mutta ahkera hionta on käynnissä. Odotamme suuria ja toivomme parannusta opiskelijan arkeen. Haluamme huomioida opiskelijoita yksilöinä ja vastaavasti harjoittelemme systeemiälykästä toimintaa.

Samaan aikaan Point Collegen väki valmistautuu uuteen oppilaitosrakennukseen ja sinne muuttoon Länsirannalle Hevosenkengänkatu 2:een. Hyvältä jo näyttää ja odotamme innolla, millaisin uusin menetelmin on mahdollista oppia ja opettaa, kun muuntojoustavat tilat antavat siihen mahdollisuuksia. Tiloja voi muunnella kooltaan, huonekaluja on helppo liikuttaa ja sosiaalista järjestystä muuttaa sekä pienryhmätiloissa oppia pienemmissä ryhmissä ja saada ohjausta intiimissä tunnelmassa.

Millä lailla myös johtajuutta ja esimiestyötä uudistetaan, jotta ”emme yritä tehdä pullareseptillä tätä uutta sitruunakakkua”? Uusi rahoitusmallimme pistää resurssiallokaatiot uuteen kaavaan ja ohjauksen lisääminen antaa taas opiskelijalle tukea. Mielikuvitusta ja luovuutta tarvitaan sekä myös kokonaisuuksien hallintaa. Lisäksi on koko ajan pohdittava, miten rajoja ylitetään ja miten hyödynnetään yhteisiä resursseja sekä toisaalta vältetään osaoptimointia. Tätä kaikkea tulee pohtia moraalis-eettisestä tulokulmastakin ja se on arvoteoreettisestikin vaikeaa. Uskomme eri asioihin ja arvostamme eri asioita. Ja miten saada henki ja tunnelma pysymään hyvänä niin, että kaikki kokevat tulevansa arvostetuiksi ja saada aikaan tunne että minua on kuultu ja kuunneltu?

Tarvitsemme toisiamme, olemme keskinäisriippuvaisia tekemisten ketjuissa – tämä tehdään yhdessä. Ja vain yhdessä!

Sari Gustafsson
Rehtori/toimitusjohtaja, Point College

 

 

 

Asiakaskokemus arvossa arvaamattomassa

“Customer Experience is the New Marketing.  And Customer Experiences are the New Brand.”

Näihin sanoihin päätti esityksensä brändistä Tallink Silja Oy:n Sohvi Salmelin AMKE ry:n vuotuisessa viestinnän ja markkinoinnin VIMMA-foorumissa 5.–6.6.2018.

Kaksipäiväisen seminaarin kantava teema oli tänä vuonna brändi, sen rakentaminen ja uudistaminen. Tallink & Silja Linen brändiä esitellyt Sohvi Salmelin korosti, että hyvällä brändillä saa tunneyhteyden asiakkaaseen. Aivotutkimus vahvistaa tämän, sillä tutkimustulostenkin perusteella järki häviää tunteelle, kun teemme päätöksiä ja havaintoja.

Asiakaskokemuksesta jäävä hyvä fiilis on ennuste sille, että asiakas palaa uudelleen tai suosittelee tuotetta tai palvelua eteenpäin. Ystävän tai luotettavan henkilön suosituksella on merkitystä. Digiaikakaudella sana myös leviää nopeasti. On kuitenkin tärkeää muistaa, että niiden hyvien asiakaskokemusten lisäksi brändiä rakennetaan myös sillä, että ne mahdolliset epäonnistumiset hoidetaan huolella. Myös hyvin hoidettu epäonnistunut asiakastilanne johtaa oikein toimimalla siihen tavoiteltuun hyvään fiilikseen. Jokaisen asiakaskohtaamisen tulisi edustaa organisaation brändiä.

Point Collegessa juhlittiin 31.5.20108 ammattiin valmistuneita nuoria ja aikuisia. Tehdessäni haastatteluja valmistuneista tapasin opiskelijan, joka on palannut Point Collegeen yhä uudestaan ja uudestaan. Linda Nic Oireachtaigh vaihtoi aikanaan kaupalliselta puolelta sosiaali- ja terveysalalle. Hän opiskeli ensin Point Collegesta oppisopimuksella lähihoitajaksi ja valmistui kesällä 2017. Opinnot jatkuivat sitten Point Collegessa jalkojenhoidon ammattitutkinnon parissa, jonka hän sai päätökseen jouluna 2017. Vuoden 2018 alusta alkoivat vielä lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen osaamisalaopinnot oppisopimuksella, josta Linda Nic Oireachtaig sai nyt 31.5.2018 todistuksen. Hän on myös perustanut oman yrityksen, ja Lindan jalkahoito/Lindas fotvård aloittaa toimintansa aktiivisesti elokuussa 2018. Nähtäväksi jää saammeko me vielä hänet opiskelemaan yrittäjän ammattitutkinnonkin Point Collegessa.

Ja vielä siitä hyvästä fiiliksestä: ”Ilmapiiri on ollut hyvä ja luennot erinomaisia. Opettajat ovat tuoneet opiskeluun hyvän fiiliksen, joka on heijastunut myös meihin opiskelijoihin.” Näin Linda Nic Oireachtaigh itse kuvasi tuntojaan opiskelusta Point Collegessa.

Toivotan kaikille hyviä asiakaskokemuksia kesän riennoissa ja tapahtumissa. Laitetaan hyvistä kokemuksista sana kiertämään.

Maarika Weissmann
Viestintäpäällikkö, Point College

EU:n tietosuoja-asetus tulee 25.5.2018 – oletko valmis?

EU:n 25.5.2018 voimaan astuvan tietosuoja-asetuksen myötä yritysten ja organisaatioiden tulee pystyä osoittamaan perusteet, joilla henkilötietoja käsitellään ja millä perustein viestintää toteutetaan tietylle henkilölle. Viestinnän on siis oltava kohdennettua, perusteltua ja läpinäkyvää.

EU:n 25.5.2018 voimaan astuvassa tietosuoja-asetuksessa korostuu kolme olennaista asiaa:

1. Tarpeellisuus: Käsittele vain tarpeellisia henkilötietoja. Poista tarpeettomat tiedot.
2. Läpinäkyvyys: Kerro, miksi henkilötietoja kerätään ja miten niitä säilytetään. Mahdollista pääsy omiin tietoihin ja varaudu luovuttamaan tiedot sähköisesti.
3. Tietoturva: Varmistu omien kumppaneidesi turvallisuudesta. Katso, että henkilötietoihin pääsevät käsiksi vain ne, joilla on hyväksytty syy.

Muistilista tietosuoja-asetukseen valmistautumiseen:

– Määritä selvät roolit: rekisterinpitäjä vai henkilötietojen käsittelijä.
– Varmista henkilötietojen käsittelyn laillisuus: henkilötietojen käsitteleminen organisaatiossa GDPR-periaatteiden mukaisesti.
– Muista rekisteröidyn oikeudet: tietojen toimitus rekisteröidyn henkilötiedoista tarvittaessa rekisteröidylle.
– Varmista tietoturva: organisaation tietoturvakäytäntöjen dokumentointi.
– Laadi rekisteriselosteet ja sopimusehdot: tietoturvakäytänteet sopimusten osaksi, henkilörekisterien rekisteriselosteet.
– Huolehdi organisaation tietosuojavastaavan nimeämisestä.
– Tarjoa henkilötietoja käsitteleville koulutusta tietosuoja-asetuksesta.

Lisää tietoa EU:n tietosuoja-asetuksesta Tietosuojavaltuutetun toimiston sivuilta täältä.

Maarika Weissmann
Viestintäpäällikkö, Point College

 

Råd till slutet av läsåret

Läsåret 2017–2018 börjar närma sig sitt slut. I år har vi arbetat mycket med reformen inom yrkesutbildningen och våra nya läroplaner. Under året har jag också deltagit i studiehandledarutbildningen vid Hämeen ammattikorkeakoulu. Utbildningen kom vid en mycket lämplig tidpunkt, då reformen sätter större fokus på handledning av studerande och personliga lärostigar. Jag tycker att min egen förståelse för vad handledning egentligen innebär har ökat. Speciellt intresserad blev jag av karriärhandleding, som ingår i den personliga utvecklingsplanen för de studerande. Karriärhandledning består av många olika delar, som att tillsammans med den studerande fundera på hans eller hennes styrkor, framtidsplaner, val av examensdelar mm. Som utvecklingsarbete gjorde jag en modell för karriärhandleding, som innehåller lite verktyg som man kan använda sig av. Det skall bli spännande att kunna testa den under nästa läsår.

Men först vill jag önska alla en skön sommar, med ett recept på knäckig rabarberpaj.

Knäckig rabarberpaj

Ingredienser

  • 500 g rabarber
  • 2 dl havregryn
  • 2 dl socker
  • 1 3/4 dl vetemjöl
  • 1/2 tsk bakpulver
  • 1 krm vaniljsocker
  • 125 g smör
  • 1/2 dl vispgrädde
  • 1/2 dl ljus sirap
  • smör till formen

Till servering

  • vaniljglass

Gör så här

Sätt ugnen på 150°C.
Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
Smält smöret i en kastrull tillsammans med grädde och sirap. Blanda ner de torra ingredienserna.
Ansa och skär rabarbern i ca 4 cm stora bitar. Lägg dem i en smord ugnssäker form. Bred på smeten.
Grädda pajen mitt i ugnen 40–50 minuter, tills den fått fin färg.

Till servering: Servera gärna ljummen med vaniljglass.

(Ica.se/recept)

Linda Blomander
Ansvarig lärare i inlärning i arbetet
Point College

Majakka-koira Fonzien erilainen duunipäivä

Yläpuolelta kuuluu liikehdintää, äkkiä ylös. Kops, auts! Ai niin olin sängyn alla. KYLLÄ, KYLLÄ mulla on tänään POINTTIPÄIVÄ. Hi five sisters, tää poika lähtee duuniin.

Lupa hypätä autosta, kiitti. Aloitetaanpas päivä pikkumetsän tarkistuksella. Kukas se tuolla? Mamma, se on todellakin TAGE, JIPPII! Saanko jo mennä? Sinne siis täyttä höyryä ja sitten mukaan infoon, koska sieltä laatikosta Tage antaa nameja. Mun frendi.

OK, olen valmis. Voidaan lähteä Majakkaan. Ootas vielä hetki, tuolla liikkasalissa on joku. Käyn moikkaamassa. Hoidettu, nyt voidaan mennä. Mamma, se poika hymyili ja taputti minua. Huomenta Trude, mä tulin nyt. Odottelen tässä, kun just lähdetään auditorioon hakemaan mulle vettä. Teijan ovi on auki! Mennään hei hakemaan vesi sieltä niin saan samalla haleja. On se mukava tuo Teijakin. Leperteleekin niin iloisesti. Juu, tullaan tullaan, älä hötkyile. Moikkaan vaan nää tyypit tästä sohvalta.

Hei, kaverit. Kiva, tekin olette tulleet Majakkaan. Sanna, tietysti tuun sun viereen. No, mutta tolla kaverilla on leipää. Sorry, tää poika lähti…. Come on mamma. Miksi en saa kerjätä? Voisin saada maksamakkaraleipää. Kaikki muut koirat saa kerjätä. Kaikki mun kaverit saa syödä aamulla muutakin kuin papanoita. Sä oot tylsä mamma. Ok ok, tulen sinne pöydän alle hetkeksi odottamaan, mutta kun ruoka loppuu, menen varmasti takaisin.

Moi Aksu ja Sami. Mitäs me pojat?! Sorry mun pitää kuulema mennä. Ton huoneen lattialla on niitä nukkeja, joille keväällä vielä haukuin. Olin niin pieni ja tyhmä, hah. Mennään vaan alas, siellä on se pehmeä matto ja ne tyypit kun juttelee aina mukavia. Olin kerran siellä päivähoidossakin. Nyt riittää kiitos. Teidän kaapeissa ei ole ketään piilossa, pelastuskoiraoppilas, niin lähden käymään tuolla naapurikäytävässä. Siellä on kissatätikin, joka taitaa vähän tykätä minustakin.

Mitä mitä, nyt jo? Mihin mennään? Hihnassako, ihan virallisesti? Täällä katon alla onkin paljon ihmisiä. Hyi yök, mikä täällä haisee? Maa on täynnä jotain valkoisia pötköjä ja tuo ukko heitti mennessään yhden lisää. No niin, onneksi on jo meidän vuoro lähteä. Tässä kuljettajan takana onkin hyvä istuskella, mamman kanssa. Oven lasista näkyy hyvin ulos ja näen samalla kaikki uudet ihmiset. Nyt ei tapahtu enää mitään, parempi käydä maate. Valmiina, mennään vaan.

Onpa paljon autoja ja ihmisiä! Näitä kaikkia en kyllä ehdi millään tervehtiä. Juna, tuon olen nähnyt Keravan treeneissä. Sattuikin hassusti, että se on mun kanssa täällä yhtä aikaa. Jaaha, nyt johonkin uuteen taloon, sopii. Täälläkin nää ihmiset hymyilee mulle. Juu, saa kyllä paijata ja ottaa kuvia. Eihän meillä mamma nyt niin kiire ole. Olen Majakka-koira Pointista, Porvoosta. Kyllä minä tykkään ja heilutan häntää kaikille. Olkaa hyvä vain, tulen perässänne hissiin.

Et ole tosissas, mamma. Tässä huoneessa on näin monta uutta kaveria. Kaikilla hampaat näkyy kun ne katsoo mua, mutta sehän ei ole vaarallista. Mukavaa kun saan olla vapaana, niin pääsen helposti kaikkien luo. Erityiopeopiskelijoita kuulema, aha, mukavia ihmisiä kyllä. Tää on niin siistii, mukana niin monessa selfiessä! Varmasti useammassa ku Henry Winkler. Olen näiden kanssa kun mamma vaan puhuu ja puhuu tuolla edessä. Nyt lopetti, jeeeee. Päästään kotimatkalle. Taas sinne pötköjen sekaan ja sitten kuljettajan taakse ja lopulta omaan autoon lepäämään.

Hi sisters! Ette voi uskoa millainen duunipäivä mulla tänään oli…

Terveisin 2-v. syntymäpäiväsankari Fonzie 25.4.2018


Kuva: Tuula Pahkala

Lisätietoa eläinavusteisesta pedagogiikasta mm. http://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/118273/elainavusteinen%20pedagogiikka.pdf?sequence=1&isAllowed=y

 

Uusia tapoja oppia ja opettaa: koulutusmuotoilu sosiaali- ja terveysalan työelämäpalvelujen keskiössä

Syksyllä 2017 valmistuneet Point Collegen ensimmäiset aistiohjaajat.

Point Collegen sosiaali- ja terveysalan työelämäpalveluissa on kehitetty erityisesti työelämän ja työyhteisöjen tarpeisiin räätälöityjä monipuolisia koulutustuotteita, joissa hyvä asiakaspalvelu, koulutuksen laatu ja opiskelun vaivattomuus ovat keskiössä. Koulutustuotteiden suunnittelu ja toteutus perustuvat aitoihin työelämän kehittämistarpeisiin, joihin vastataan monimuotoisilla opinnoilla ja etäyhteysmahdollisuudella. Lisäksi asiakkaille tarjotaan mahdollisuus palata koulutustilaisuus- ja luentonauhoitteisiin jälkeenpäin. Tämä on osoittautunut hyvin tärkeäksi palveluksi työssäkäyville opiskelijoillemme, joilla ei ole aina mahdollisuutta osallistua koulutukseen kontaktipäivinä.

Oppisopimusrahoituksella järjestettävät monipuoliset koulutukset antavat työnantajille mahdollisuuden kouluttaa samanaikaisesti suurta osaa työntekijöistä. Uuden tutkinnon, osaamisalan tai paikallisen/alueellisen tutkinnonosan suorittamisen kautta ammatillisen osaamisen päivittäminen sekä oman työn ja työyhteisön osaamisen kehittäminen ovat näin olleet helposti toteutettavissa. Palaute näistä koulutuksista on ollut erittäin hyvää kaikkien osapuolien taholta. Myös uudet omarahoitteiset koulutustuotteet, kuten seksuaali-, aisti- ja työnohjaajakoulutus ovat olleet menestyksekkäitä sosiaali- ja terveysalan koulutustuotteita.

Jaana Ågren
Lehtori/tiimivastaava
Point College

 

TL;DR

Vuosi 2018 toi mukanaan ammatillisen koulutuksen reformin, joka ohjaa koulutuksen järjestäjiä kirkastamaan ammatillisen koulutuksen tarkoitusta ja merkitystä yhteiskunnassa. Ammatillisen koulutuksen ydintehtävä on edelleen sama kuin sen alkulähteillä, 1600-luvulla: Kansallisen ja alueellisen kilpailukyvyn varmistaminen tuottamalla osaavaa työvoimaa.

Työelämässä koetaan parhaillaan suuria murroksia, muun muassa teknologian kehittymisen ja digitalisaation tuomien mahdollisuuksien ja niiden aiheuttamien välttämättömien muutosten myötä. Nykyisiä työtehtäviä ja työn tekemisen muotoja katoaa ja uusia syntyy. Muutos on läsnä kaikilla toimialoilla.

Koemme myös murrosta ihmisten ajattelu- ja toimintatavoissa. Muun muassa globalisaatio, tiedon ja tietoisuuden lisääntyminen ja teknologian kehittyminen ja digitalisaatio muovaavat ihmisen tapaa ajatella ja elää. Useat tutkimukset ovat myös todenneet, että milleniaalit eivät tavoittele työn tekemisellä suuria palkkatuloja tai parempaa asemaa kuin naapurilla, vaan merkityksellisyyttä: ”Duunin pitää olla LIT”.

On tärkeää tiedostaa, ja myös hyväksyä, se tosiseikka, että YOLO-sukupolvi on tulevaisuuden työn tekijä. Työelämää ja koko yhteiskuntaa muokkaa omanlaisekseen siinä toimivat ihmiset.

Mainittujen murrosten lisäksi – tai niistä johtuen – ovat murroksessa myös elinkeinoelämän liiketoimintamallit. Teknologisen kehityksen mahdollistamat aivan uudentyyppiset alustatalouden ja jakamistalouden toteuttamistavat ovat jo nyt mullistaneet liiketoimintamalleja useilla aloilla ja sinisen meren strategiaa toteutetaan nyt enemmän kuin koskaan.

Mainitut toimintaympäristön muutokset yhdessä ammatillisen koulutuksen reformin kanssa luovat meille ammatillisen koulutuksen järjestäjille sellaisen ristipaineen, jossa emme voi jäädä paikoillemme, vaan myös meidän on uudistuttava.

#amisreformi voi vaikuttaa suurelta kaaokselta ja ”hyvien toimintamallien hävittämiseltä”. Mitäpä, jos me koulutuksen järjestäjät ajattelisimmekin sitä mahdollisuutena uudistua? Mitäpä, jos mekin seilaisimme siniselle merelle ja etsisimme uusia liiketoimintamalleja omalle toimialallemme? ATM on mahdollisuus ja lupa uudistua varmistamaan tulevaisuuden työvoimalle parhaat mahdolliset eväät oman työelämänsä kehittämiseen, se on wöörtti!

Tiedostan ja hyväksyn sen, että tänne asti kykenivät lukemaan vain ne, jotka kuuluvat milleniaaleja vanhempaan sukupolveen. Siksi onkin paikallaan avata tekstissä käytettyjä lyhenteitä:

TL;DR (Too Long; Didn’t Read) = sama tiivistetysti, kiitos.
LIT = äärimmäisen mahtavaa!
YOLO (You Only Live Once) = ihan sama, mitä välii?
ATM (At the Moment) = just nyt!
Wöörtti (worth it) = sen arvoista.

Jani Toivonen
Hallinto- ja talouspäällikkö
Oy Porvoo International College Ab

 

Apply now!

Welcome to all applicants to the QBA2018 cohort. We hope this gives you some insight into what our students do at our school. The English merkonomi called QBA has had a very active time as usual. We participated in the TID Business Forum, students were active in many international programs, we have been at the forefront of implementing the new education reform and we have taken a huge digital step forward with our electronic only application system.

Our students, in cooperation with Finnish merkonomi students, were active participants in the organisation  of the TID Business Forum, the biggest business event in eastern Uuusimaa. The rector of our school, Sari Gustafsson and Head of QBA Bryan Roberts were the Masters of Ceremony at the event. Our QBA students made a very good impression of themselves and our school with their professional and enthusiastic service at the event. Other of our students also helped to man the Point College stand at the business fair.

Our students went to many different countries as contributing members of international project teams. They went to Iceland, Sweden, Latvia, Lithuania and Estonia where they participated in teams of international students to find solutions to many of the problems facing us now and in the future. Other students went to Holland to participate in business-related projects there too.

Many students grasped at the opportunities afforded by educational reform in Finland and graduated early. Others used the reform to create flexibility in their workplaces. We had students using our extensive contact network to find other job learning workplaces,both locally and internationally.

We made a decision last year to digitalise our application system, because the old one was very inefficient and time-consuming. The intake of QBA18 will be the Guinea pigs for the effectiveness of our planning and implementation of this particular project.

We welcome applicants to the QBA18 cohort and wish you luck. We hope that the application system is straightforward enough and simple enough to ensure easy and seamless application.

Bryan Roberts
Team Leader, Point College

Tähtipölyä

Avaan päiväkodin ulko-oven. Vastassani on opiskelija Lilli. Hän johdattaa minut lapsiryhmään ja esittelee minut matkalla parille työntekijälle sekä päiväkodin johtajalle. Voisin kuitata hänelle työelämätaidoista K3 jo näkemäni parin minuutin perusteella, mutta maltan vielä…

Tervehdittyäni johtajaa hän tiedustelee koska Lilli valmistuu. Hän haluaa palkata tämän nuoren, taitavan neidon. Ovat olleet tyytyväisiä! Kerron, että maaliskuussa valmistuu, ja homma on siltä osin selvä. Kaikki tavoitteeni ovat jo nyt täyttyneet (opiskelijan työllistyminen), joten voin loppuvierailun vain nauttia. Tiedän, että kaikki kuulemani tulee olemaan hunajaa korville.

Lyhyen esittelykierroksen jälkeen istahdamme alas, ja minulle tarjotaan kahvia. Tämäkin vielä! Paikkahan on helmi. Kahvikupponen nenän eteen tuotuna on nykyään harvinaista. Seuraavaksi onkin ylisanojen vuoro. Työpaikkaohjaaja Siri (nimi muutettu) kehuu oppilaitostamme. Kuinka meiltä tulee hyviä opiskelijoita! Kiitän kehuista ja kerron, että pyrimme kouluttamaan opiskelijoita työelämän tarpeisiin, ja siinä koemme onnistuneemme. Rintani röyhistyy entisestään, kun Siri kertoo opiskelijan osaavan uuden vasun (valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma) sisällöt paremmin kuin päiväkodin henkilökunta. Kerron, että meillä oli syksyllä vasuviikko, jolloin kävimme opuksen lähes sanasta sanaan läpi. Olipahan työlästä, jopa tylsää – mutta kyllä kannatti! Lilli kertoo, että hän ei olisi uskonut, kuinka koulussa opeteltu tylsähkö asiakirja voi töissä lähteä elämään ja olla apuna varhaiskasvatuksen ja pikkulapsipedagogiikan ymmärtämisessä. Heureka! Tämän takia tykkään työstäni. Koen tekeväni juuri tuolla hetkellä maailman tärkeintä duunia! Koulutan hoitajia, jotta he osaavat kasvattaa ja opettaa pikkuisia, tulevaisuuden Toivoja ja Lahjoja.

Matkani jatkuu oppilaitokselle. Astun luokkaan ja ilokseni huomaan, että miltei kaikki ovat paikalla. Olin esittänyt toiveen etukäteen, että mahdollisimman moni tulisi kyseisenä päivänä tunneille. Aiheena korvaavat kommunikaatiomenetelmät. Nehän luonnollisestikin parhaiten oppii tekemällä ja harjoittelemalla käytännössä. Monet aiheet kun ovat lähihoitajakoulutuksessa sellaisia, ettei kirjekurssi oikein sovi luonteeseen. Vuorovaikutusta sen olla pittää! Nuoret tykkäävät toiminnasta. Ripustan viittoma-aakkoset seinille parin innokkaan avustamana ja kehotan opettelemaan oman nimen viitottuna. Johan käy kuhina! Nauttivat selvästi, kun samalla saa hölistä ja ottaa kontaktia. Monet ottavat valokuvia aakkosista kännykällä. Sallin sen, koska luuri on kädessä opetustarkoituksessa. Muuten olen aikamoinen kännypoliisi. Wanhanaikaista, saatat nyt ajatella. Ajattele vain – tämä on minun linjaukseni. En usko että insta, snap chat ja meikkivideot YouTubesta lisäävät keskittymiskykyä tai johdattelevat tunnin aiheeseen. Kännykkäpoliisina en kaipaa itse huomiota tai yritä leikkiä Ansa Kynttilää, jolloin vain ja ainoastaan opettaja puhuu. Haluan, että opiskelijat kokevat keskittyneen flow-tilan ja ymmärtävät, että kännykän voi liimata käteen pysyvästi taas koulun jälkeen. Tunti jatkuu erilaisten kommunikointiharjoitusten parissa. On aakkostaulua, katsekehikkoa ja pikapiirtämistä kaverin kanssa. En muista, milloin olisin viimeksi ollut näin tyytyväinen tuntiini. Luokasta lähtee lounaalle iloisesti mölisevä lauma. Hyvää, positiivista energiaa!

Illalla menen vielä Taidetehtaalle kuuntelemaan tulevaisuusseminaaria. Pekka Peuran ja Olli-Pekka Heinosen taidokkaiden puheenvuorojen ja viisaiden ajatusten jälkeen koen olevani oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Jo opo-opinnoissa pidin tulevaisuuskurssista ja muistan taas miksi! On niin mielenkiintoista pohtia mihin työelämä menee, kohtaavatko kyvyt ja tarpeet ammatillisen koulutuksen jälkeen. Puhujat antoivat paljon ajateltavaa. Lohdullisinta olivat Pekka Peuran ajatukset, että tärkeimpiä kansalaistaitoja jatkossakin ovat empatiakyky ja vuorovaikutus. Eikä itseluottamuksesta ja sinnikkyydestäkään ole haittaa. Hyvä Pekka, matikan lehtori!

Muistan taas miksi valitsin opettajan työn. Mahdollisuus olisi ollut vaihtaa alaa, mutta joku maaginen imu tässä on vuodesta toiseen. Perustyö pysyy, eli ihmisten kohtaaminen ja kannustaminen heidän tavoitteitaan kohti.

Katja Kangasmäki
Lehtori/varhaiskasvatus
Opinto – ohjaaja, sosiaali- ja terveysala
Point College